Sabtu, 13 September 2008

dimana tarikh 3 hingga 13 September 1752?

Pada September 1752 sistem kalendar Julian telah digantikan dengan sistem kalendar Gregorian di England dan kawasan tanah jajahannya di Amerika. Sistem kalendar Julian adalah 11 hari lebih lambat daripada sistem kalendar Gregorian.apabila kalendar gregorian digunakan, selepas tarikh 2 september terus disambung kepada 14 september pada keesokkannya. Keputusannya, dari September 3 hingga Sepetember 13 betul-betul tidak berlaku sesuatu atau kosong.


Penggantian sistem kalendar juga memberi kesan kepada sambutan hari jadi George Washington. Dia telah dilahirkan pada Februari 11 1731, tetapi sambutannya telah dijalankan pada Februari 22 kerana pengurangan 11 hari pada masa penggantian sistem kalendar. Pada masa yang serentak, sambutan tahun baru adalah digantikan dari Mac 25 hingga Januari 1, supaya selaras sistem kalendar baru, Washington telah dilahirkan semasa 1732.

sistem calendar rom yang pertama mempunyai 10 bulan dan 304 setahun dimulakan dengan Mac. Kemudian barulah ditambah bulan Januari dan Februari. Pada tahun 46 sebelum Masehi, Julius Caesar telah membuat "Tahun Membingungkan" dengan menambah 80 hari dalam setahun menjadikannya 445 hari untuk menyesuaikan kalendar dengan musim yang sedang berlangsung. Tahun matahari - yang mengandungi 365 hari dan 6 jam - telah digunakan sebagai asas pengiraan sistem kalendar. Untuk mengekalkan masa 6 jam, setiap kali empat tahun sekali, bilangan hari dalam setahun adalah 366 hari. Oleh itu Caesar mengumumkan yang hari pertama dalam Januari sebagai awal tahun.

Pada tahun 325 selepas masehi Constantine, raja Rom pertama yang memeluk agama Kristian, memperkenalkan hari Ahad sebagai hari yang suci untuk setiap 7 hari. Dia juga memperkenalkan hari Paska (yang harinya berubah setiap tahun ) Dan Hari Krismas (yang tetap harinya setiap tahun).

pada 1545 Council Trent diberi kuasa oleh Pope Paulus III untuk menyemak sistem kalendar sekali lagi. Dengan bantuan daripada seorang ahli astronomi Christopher Clavius dan pakar fizik Aloysius Lilius, Pope Gregorius XIII menetapkan pada hari Khamis itu, Oktober 4 1582 adalah hari terakhir daripada sistem kalendar Julian. Hari berikut adalah pada hari Jumaat, Oktober 15. Untuk jangkamasa panjang, setiap 4 tahun sekali dibuat tahun lompat kecuali jika tahun adalah tahun perubahan dalam zaman seperti 1700 atau 1800. Tahun perubahan dalam zaman boleh melompat jika tahun ini boleh dibahagikan dengan empat ratus (sebagai contoh 1600). Kaedah ini menyingkirkan tiga tahun lompat setiap empat abad, menjadikan sistem kalendar menjadi agak tepat untuk matlamat orang awam.

Kumpulan Protestan tidak menghiraukan sistem kalendar baru yang diarahkan oleh Pope. Ini berlarutan sehingga 1698 apabila Jerman dan Belanda menggantikan sistem kalendar mereka dengan kalendar Gregory. Seperti yang telah disebutkan, England melakukan perubahan pada 1752. Rusia menerima sistem kalendar baru dalam 1918 dan Cina dalam 1949.

Tanpa mengendahkan tahun lompat, tahun Gregorian adalah 26 saat lebih panjang dibandingkan dengan tempoh orbit bumi. Oleh itu,Milenium ketiga telah dimulakan pada 09.01 malam 31 Disember 1999. Tetapi sebelum itu, harus diingat bahawa kalendar Gregory telah dimulakan dengan tahun 1 dan bukan tahun 0. dengan menambah 2000 tahun bermakna bahawa milenium ketiga telah dimulakan pada jam 21.00. dan 34 saat pada 31 Disember 2000.
bagaimanapun, oleh kerana Dionysis Exeguus - seorang rahib abad ke 6 yang menggantikan sistem kalendar berdasarkan kelahiran nabi isa - adalah salah jika menjalankan pengiraan mengikut cara pengiraan Rom iaitu setiap 4 tahun (dan tidak memperdulikan tahun 0), jadi MILENIUM KE TIGA yang sebenarnya adalah bermula dari 31 Disember 1995.
Pada abad ke enam, seorang rahib dan ahli astronomi Rom bernama Dionysis Exeguus (Kerdil Dionysis) memperbaiki sistem kalendar menjadi sistem kalendar yang berdasarkan kelahiran nabi isa. Dia merekodkan kelahiran nabi isa 753 tahun daripada penemuan kotaRome, pengiraan adalah berdasarkan mangkatnya raja Herodes . Tetapi Dionysis telah salah menjalankan pengiraan, kerana Herodes meninggal 749 tahun selepas penemuan kota Rome bermakna tahun 4 sebelum masehi. Dionysis juga mengabaikan tahun 0. Dia menggunakan sistem calendar julian.

(setiap hari satu pusingan siang dan malam adalah selama 23 jam 53 minit 30 saat.
untuk memudahkan kiraan, satu hari dikira 24 jam dan diwujudkan tahun lompat setiap 4 tahun untuk menggenapkan semula setiap saat yang telah kita gunakan)

Tiada ulasan: