Selasa, 13 Mei 2008

HALATUJU AHLI POLITIK DAN AHLI UMNO


Hari ini, 13 mei 2008.

Setelah 39 tahun berlalunya peristiwa berdarah, orang-orang melayu mula lupa akan sejarah hitam itu.perasaan tamakkan kuasa mulai menguasai sebilangan besar pemimpin-pemimpin UMNO. mereka lupa, sikap inilah yang menyebabkan orang melayu hampir kehilangan tampok pemerintahan.

melayu...melayu...melayu...

sememangnya

melayu mudah lupa


PERTIKAIAN PENDAPAT
Didalam ketidaktentuan politik hari ini, ramai ahli politik cuba menampilkan diri sebagai wira dengan membawa pelbagai isu yang tidak sepatutnya ditimbulkan pada masa ini. Mereka seolah-olah ingin menunjukkan keprihatinan mereka terhadap nasib melayu sekarang dan cuba menunjukkan kehebatan pemikiran yang tak seberapa.
Ada juga yang cuba mengalihkan perhatian rakyat yang tidak puas hati kepada kepimpinan Pak Lah kepada isu lain, yang paling kerap adalah mempertikaikan teguran Tun Mahathir dan membuka isu lapok semasa pemerintahanya.
Kenyataan menteri di Jabatan Perdana Menteri MOHAMED NAZRI AZIZ di Kota Kinabalu tempoh hari, mengatakan bahawa segolongan menteri ‘kurang cerdik’ apabila menyarankan Perdana Menteri berundur. Beliau juga mengatakan bukan semua menteri cerdik. Kata-kata beliau seolah-olah mengatakan bahawa Pak Lah tidak pandai memilih menteri.
Beliau menganggap Pak Lah berada dipersada pentadbiran atas kehendak rakyat apabila rakyat mengundi dan memastikan BN menang pada PRU12 tempoh hari. Ini kerana rakyat tahu jika BN menang, Pak Lah akan jadi PM. Beliau mempertikaikan, apa hak UMNO untuk menafikan hak rakyat yang inginkan Pak Lah sebagai PERDANA MENTERI
Apakah NAZRI AZIZ cuba mempermainkan hati rakyat? Beliau cuba bermain api bila mengeluarkan kenyataan itu. Kesungguhan rakyat untuk memastikan Negara tidak diperintah pembangkang telah dimanipulasikan. Adakah beliau benar-benar mahu melihat kuasa rakyat untuk memilih Perdana Menteri?


KEBEBASAN BERSUARA AHLI UMNO DAN RAKYAT
Apabila rakyat mengundi BN, mereka mengundi Wakil Rakyat dan Ahli Parlimen BN. Rakyat masih sayangkan kerajaan BN, tetapi tidak semestinya mereka menyokong PM. Sikap setia parti masih tebal dalam diri penyokong-penyokong UMNO, dan sebahagian dari mereka masih melihat LOGO bukan CALON.
PM bukan dipilih semasa pilihan raya dan jika PM boleh dipilih semasa pilihanraya, Tun Mahathir pun tidak akan dapat memerintah selama 22 tahun.
Sesiapa yang menjadi Presiden UMNO akan menjadi PM dan Presiden UMNO sekarang adalah Pak Lah. Beliau bertanding atas tiket UMNO dan Orang-orang UMNO berkempen untuk memastikan BN menang di setiap pilihanraya. Presiden UMNO adalah hak ahli UMNO jadi, mengapa Nazri Aziz sanggup mempertikaikan hak ahli UMNO yang mahukan perubahan. Ahli UMNO juga adalah rakyat Malaysia malahan pendokong wawasan dan perjuangan melayu.
Biarlah mereka menyatakan isihati mereka, tak perlulah perkara ini menjadi pertelagahan. Beliau sendiri mengatakan ini Negara demokrasi, oleh itu suka hati rakyatlah untuk bersuara tentang perkara ini.
Kita perlu melihat perkara ini dari konteks yang berbeza. Pandangan ahli UMNO dari akar umbi hingga ke peringkat Menteri. Apakah menteri yang dilantik oleh PM itu tiada hak untuk bersuara?
Siapa yang memilih Pak Lah sebagai Presiden sedangkan Pak Lah belum pernah bertanding sebagai presiden UMNO. Beliau belum lagi membuktikan beliau adalah pilihan rakyat kerana jawatan itu diterima semasa peralihan kuasa dan bukan dalam pemilihan UMNO. Apabila beliau memegang tampuk pemerintahan, jawatan itu masih tidak dipertandingkan.


LEBIH SUDU DARI KUAH
Pak Lah menjadi PM dan Presiden atas pilihan Tun Mahathir dan sepatutnya beliau menghormati teguran Tun. Apabila banyak perkara yang boleh menyebabkan pergolakkan Negara berlaku, Tun mengambil inisiatif untuk menasihati beliau kerana Tun merasakan tanggungjawabnya untuk menegur Pak Lah( kerana beliau yang melantik Pak Lah sebagai penggantinya)
Tetapi apa yang berlaku sekarang amatlah menyedihkan. Orang-orang di sekeliling Pak Lah yang melebih-lebih, mereka pula yang menghentam Tun. Jika ini berterusan berlaku tanpa ada muafakatan, UMNO akan berkubur kerana rakyat sudah bosan dengan pertelagahan ini.
Jika kita masih inginkan keharmonian dalam parti, tidak perlulah kita berbalas-balas tembakkan sesama kita. Andainya Tun Mahathir masih mengeluarkan kenyataan dan teguran, janganlah cepat melatah. Ambil mana yang baik, kalau tak mahu terima biarkan sahaja ia berlalu. Tak perlu kita bertelagah kerana ia akan memburukkan lagi keadaan.
Ini bukan masa untuk tuduh-menuduh dan menyalahkan sesama sendiri. Kita perlu menguatkan perpaduan antara parti demi mengembalikan kepercayaan rakyat kepada BN.


KESUKARAN MENANGANI ISU
PRU12 telah menyebabkan UMNO berperang bersendirian. Samy Vellu, Koh Shu Koon dan M.Kayveas tumpas. Ramai pemimpin dari MCA juga tumbang. Apa dah jadi dengan komponen BN?
Pergolakkan dan isu-isu yang timbul dalam parti komponen telah menyebabkan mereka hilang sokongan dari pengundi-pengundi. Pemimpin parti komponen tidak mengambil tindakan drastik untuk menangani isu-isu tersebut.
Isu seperti video Lingam, Hindraf, skandal seks Chua Soi Lek, perbalahan dua pemipin tertinggi MIC dan beberapa lagi isu yang telah dicanang secara besar-besaran oleh pembangkang. Akhirnya kemarahan dan kekecewaan pengundi cina dan India telah diterjemahkan kepada kekecewaan dan kekalahan besar parti komponen.


ISU BESAR PRU13
Tindakkan kerajaan baru Selangor dibawah pimpinan PKR meluluskan ladang ternakan babi amat mendukacitakan kita. Pembangkang mula menunjukkan belang mereka dengan mengenepikan sensitiviti orang melayu. Segala bantahan dipandang sepi.
Apabila ini berlaku, parti DAP sudah dapat merasa akan kemenangan mereka pada PRU akan datang. DAP akan menggunakan isu ini dengan sebaik-baiknya untuk menarik penggundi cina dengan alasan bahawa mereka boleh memperjuangkan hak orang cina bila mereka memerintah.
Penggundi cina akan beralih arah kepada pembangkang kerana mereka merasakan mereka dapat meminta sesuatu yang selama ini gagal semasa berada didalam pimpinan kerajaan BN.
Jika ladang babi boleh diluluskan, tidak mustahil suatu hari nanti mereka akan meminta supaya DEB dihapuskan, hak istimewa orang melayu di batalkan dan PERDANA MENTERI juga akan datang dari kalangan mereka. Malahan, kuasa raja-raja Melayu juga akan cuba mereka hapuskan.
Senario ini jika tidak ditangani dengan baik, akan menyebabkan BN kehilangan pengundi cina 100%. Orang-orang cina akan merasakan yang selama ini mereka ditindas oleh orang melayu dan isu inilah antara penyebab BN kehilangan banyak undi pada PRU 12 yang lalu.
DAP memainkan isu perkauman yang cukup kuat, ditambah lagi dengan tindakan MENTERI BESAR SELANGOR tempoh hari akan menyukarkan UMNO untuk meraih sokongan dari pengundi cina.
Kenyataan LIM GUAN ENG untuk menghapuskan DEB tempoh hari merupakan isyarat kepada orang cina, bahawa jika DAP memerintah itulah agenda pertama beliau.

Wahai orang-orang melayu yang sayangkan bangsa dan Negara, insaflah bahawa kita berada diwaktu dan keadaan yang sukar. Masa untuk kita bermegah dan berkhayal telah tamat. Jangan sekalipun kita alpa dan lalai, kerana kemegahan, riak, alpa dan lalai itu akan memberi kesan yang amat pedih kepada anak cucu kita bangsa melayu akan datang.
ingatilah fahamilah dan selamilah lagu WARISAN, anak kecil main api.

Setiap kali kita mahu melelapkan mata dirumah, pandanglah siling dan fikirkanlah……..

RELEVENKAH UMNO dan DIMANAKAH MELAYU
50 TAHUN LAGI



Renung-renungkanlah



anak kecil main api
terbakar hatinya yang sepi
airmata darah bercampur keringat
bumi dipijak milik orang
nenek moyang kaya raya
tergadai seluruh harta benda
akibat sengketa sesamalah kita
cinta lenyap diarus zaman

indahnya bumi kita ini
warisan berkurun lamanya
hasil mengalir ketangan yang lain
peribumi merintih sendiri
Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang
Kita kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Barsatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri
Kita sudah tiada masa
Majulah dengan gagah perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di nusantara
Melayu kan gagah di nusantara
Melayu kan gagah di nusantaraaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




1 ulasan:

melastik kebintang berkata...

memang melayu mudah lupa. pemimpin melayu lagilah cepat lupa. dia ingat dah kembong perut cekik duit rasuah, x payah buat kerja. kepala hotak dia